Αρ. Πρωτ.:52/2009
Αθήνα, 26 /10/ 2009
Προς: Υπουργό Εθνικής Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων
κ. Άννα Διαμαντοπούλου
Κοιν.: 1.Υφυπουργό κ. Ιωάννη Πανάρετο
2.Υφυπουργό κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου
3. Αναπλ. Διευθύντρια Δ/νσης ΣΕΠΕΔ
κ. Μαρία Καλογεροπούλου
4. Τμήμα Δ΄ Αισθητικής Αγωγής
5. ΟΛΜΕ
6. ΔΟΕ
7. ΟΙΕΛΕ
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Σας συγχαίρουμε για την ανάληψη των καθηκόντων σας ως Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Εκπαίδευσης και Θρησκευμάτων και σας ευχόμαστε καλή δύναμη στο έργο σας.
Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες μιας σειράς εξαγγελιών που ευαγγελίζονται την καλύτερη λειτουργία των καινοτόμων δράσεων μέσα στο σχολείο. Η αναβάθμιση της θέσης και του ρόλου των Υπευθύνων Πολιτιστικών οδηγεί ουσιαστικά στην αναβάθμιση των εκπαιδευτικών διαδικασιών που πραγματοποιούνται στην τάξη. Αυτό με τη σειρά του συνεπάγεται την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση τόσο της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και του ευρύτερου κοινού στα θέματα και προβλήματα της ανάπτυξης, της ενίσχυσης και της διάδοσης της πολυπολιτισμικής παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Συνεπάγεται επίσης την ανάπτυξη της έρευνας σε θέματα πολιτισμικού ενδιαφέροντος, με ιδιαίτερη έμφαση στη διεπιστημονική συνεργασία και τον προσανατολισμό προς την κοινωνία και τις ανάγκες της.
Μέχρι σήμερα εντούτοις τα προβλήματα που δημιουργούνται με την μη έγκαιρη και ασαφή πολλές φορές διαδικασία υλοποίησης προγραμμάτων καινοτόμων δράσεων δίνουν την εικόνα ενός αφερέγγυου υπουργείου, ενός υπουργείου το οποίο ελάχιστα νοιάζεται για τις καινοτόμες δομές του, δεν οργανώνεται έγκαιρα και γενικότερα δεν περιλαμβάνει τα θέματα πολιτισμού στα άμεσα ενδιαφέροντά του.
Από το 2003, που θεσμοθετήθηκε η θέση του Υπευθύνου Πολιτιστικών, μέχρι και σήμερα η Πολιτεία αδιαφορεί πλήρως για την επιμόρφωσή τους με δεδομένη μάλιστα τη δια βίου μάθηση που υιοθετεί ως αντίληψη και ως πρακτική.
Με την επιστολή μας αυτή θα θέλαμε κατ αρχάς να σας γνωστοποιήσουμε την πρωτοβουλία του Δ.Σ. της ΠΕΕΠΟΘΕ για τη διοργάνωση Συμποσίου στο πλαίσιο των επιμορφωτικών μας δράσεων. Η ΠΕΕΠΟΘΕ, ως νεοσύστατο συλλογικό πανελλήνιο όργανο όλων των Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων & Καλλιτεχνικών Αγώνων Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών που ευαισθητοποιούνται , στηρίζουν και εκπονούν με ομάδες μαθητών τους πολιτιστικά προγράμματα και δράσεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερη και ποιοτική επιμόρφωση σε θέματα πολιτισμού προχώρησε στη διοργάνωση αυτή, μετά την πρώτη επιτυχημένη πραγματοποίηση Σεμιναρίου της στις 21-22/03/09, στην Αθήνα, με θέμα «Οι τέχνες στο σχολείο. Οι Υπεύθυνοι Πολιτιστικών αυτοεπιμορφώνονται»
Το Συμπόσιο θα πραγματοποιηθεί το τριήμερο 8-10 Ιανουαρίου 2010 στην Αθήνα. Απευθύνεται σε Υπευθύνους Πολιτιστικών Θεμάτων και Εκπαιδευτικούς που στηρίζουν τις πολιτιστικές διεργασίες στα σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης από όλη την Ελλάδα.
Το θέμα του Συμποσίου είναι «Όταν οι τέχνες συνομιλούν στο σχολείο…» με υποθεματική αναφορά στα όνειρα. «Το Όνειρο» είτε ως ερέθισμα είτε ως έναυσμα έμπνευσης και δημιουργίας είτε ως προοπτική για μιαν άλλη εκπαιδευτική διαδικασία, θα διαπνέει τα εργαστήρια του Συμποσίου.
Οι δύο θεματικοί άξονες του Συμποσίου είναι
α) η συνεργασία των τεχνών στο σχολείο εστιάζοντας στις πολλαπλές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των τεχνών
β) οι τέχνες ως εργαλείο διδακτικής, δηλαδή η παιδαγωγική αξιοποίηση των τεχνών στη διδακτική ποικίλων γνωστικών αντικειμένων.
Το Συμπόσιο φιλοδοξεί να αγγίξει ένα μεγάλο κενό στην υπάρχουσα κατάσταση, να προκαλέσει προβληματισμό, ευαισθητοποίηση και δημιουργικές προτάσεις τόσο από τους πανεπιστημιακούς δασκάλους, καλλιτέχνες και εκπαιδευτικούς εισηγητές-εμψυχωτές όσο και από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς με αντιπροσωπευτικές ομάδες μαθητών.
Στο εγχείρημά μας αυτό, έχουμε ήδη την ενεργή συμμετοχή του Εργαστηρίου Τέχνης και Λόγου του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, με επικεφαλής το γνωστό καθηγητή κ. Θόδωρο Γραμματά, ο οποίος το διευθύνει, κ.ά. προσωπικοτήτων των Γραμμάτων και των Τεχνών για τις εισηγήσεις και τα εργαστήρια. Η Σχολή Μωραΐτη στο Ψυχικό, θα μας φιλοξενήσει ευγενώς στις κατάλληλες υποδομές της και αιτούμαστε από το Υπουργείο να θέσει το Συμπόσιο υπό την αιγίδα του.
Πρόκειται για το Α΄ Πανελλήνιο Συμπόσιο της Ένωσής μας και θεωρούμε σημαντικό να προβλεφθεί και εξασφαλιστεί η κάλυψη των δαπανών μετακίνησης και διαμονής των συμμετεχόντων, με την έγκαιρη έκδοση των σχετικών αποφάσεων.
Στο Συμπόσιο μπορούν να συμμετάσχουν:
α) Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης όλης της χώρας.
β) Οι Υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων των Δ/νσεων Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης όλης της χώρας.
γ) Δύο Εκπαιδευτικοί σχολικών μονάδων από κάθε Δ/νση Π/θμιας Εκπ/σης και δύο εκπαιδευτικοί από κάθε Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης όλης της χώρας με προτεραιότητα στην επιλογή εκείνων, που πρόκειται να παρουσιάσουν εργασία ή πόστερ
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε επίσης ότι σε εξέλιξη βρίσκεται η διοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων από το ΙΝΕΠ για μας, μετά από επεξεργασμένη πρόταση που καταθέσαμε για μια ακόμη φορά προς τη Δ/νση ΣΕΠΕΔ με έγγραφό μας αρ. πρωτ. 28/29-6-09 ζητώντας να την προωθήσει άμεσα. Τελικά, διαβιβάστηκε από Δ/νση ΣΕΠΕΔ σε Δ/νση Ε.Κ.Δ.Δ.Α. στις 7-8-09, με αρ. πρωτ. εξερχομένου εγγράφου 96516/Γ7/7-8-09 και τελούμε ακόμη εν αναμονή της έγκρισης του προτεινόμενου επιμορφωτικού προγράμματος από Ε.Κ.Δ.Δ.Α. για τους ΥΠΟΚΑ, τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Το θέτουμε υπόψη σας ευελπιστώντας να συνδράμετε στην κατεύθυνση αυτή για την προώθηση του θέματος .
Ένα ζήτημα που μας απασχολεί σοβαρά είναι οι Πανελλήνιοι Μαθητικοί Καλλιτεχνικοί Αγώνες. Ήδη έχουμε καταθέσει τις απόψεις και τις προτάσεις μας για την αναμόρφωση των Πανελλήνιων Μαθητικών Καλλιτεχνικών Αγώνων και άμεσης προώθησης ενός νέου πλαισίου διοργάνωσης. Ενός πλαισίου που οραματιζόμαστε να απαντάει στις ανάγκες της σύγχρονης πολυπολιτισμικής κοινωνικής πραγματικότητας με κριτήρια παιδαγωγικά, αισθητικά και οικονομικά. Η μετατροπή τους σε Μαθητικά Φεστιβάλ Έκφρασης και Δημιουργίας, χωρίς διαγωνιστικό και ανταγωνιστικό χαρακτήρα, είναι η εναλλακτική πρόταση που έχει κερδίσει έδαφος στην πλειονότητα των εκπαιδευτικών που ασχολούνται με την αισθητική καλλιέργεια των μαθητών, των Υπευθύνων Πολιτιστικών και των μελών της Ένωσής μας. Τις απόψεις μας αυτές υποστήριξε και η ΟΛΜΕ την προηγούμενη σχολική χρονιά και για πρώτη φορά δεν συνυπέγραψε συνδιοργάνωση των Αγώνων με το ΥΠΕΠΘ.
Δεύτερο σημαντικό πρόβλημα που αφορά στους Αγώνες είναι ότι υπάρχουν τεράστιες οικονομικές οφειλές προηγούμενων ετών που δεν έχουν καλυφθεί. Το γεγονός αυτό δημιουργεί μια εικόνα ανυποληψίας για την οποία δυσανασχετούν έντονα οι Υπεύθυνοι Πολιτιστικών, επειδή βρίσκονται υπόλογοι μιας κατάστασης για την οποία αποκλειστική ευθύνη φέρει το Υπουργείο, το οποίο όμως ως τώρα αδιαφορεί. Σας παρακαλούμε να διευθετήσετε και αυτήν την εκκρεμότητα.
Σας ενημερώνουμε ότι έχουμε πολλές φορές τονίσει την ανάγκη:
α) Αναβάθμισης των ΥΠΟΚΑ και των πολιτιστικών διεργασιών στα Σχολεία, όπως και προώθησης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Δικτύων.
β) Αναδρομικής καταβολής του μηνιαίου επιδόματος θέσης και στους ΥΠΟΚΑ και άρσης της ανισότητας με τους άλλους συναδέλφους των Καινοτόμων Σχολικών Δράσεων και της ασυνέπειας ως προς το Θεσμικό πλαίσιο.
γ) Εξασφάλισης των μορίων θέσης, μιας θέσης με τόση εμπλοκή και ευθύνη για την εκπαιδευτική κοινότητα.
δ) Θεσμοθέτησης της επιμόρφωσης των ΥΠΟΚΑ και τακτικών συναντήσεων με όλα τα στελέχη και άμεσα, προώθησης διοργάνωσης πανελλαδικού εύρους Επιμορφωτικών Σεμιναρίων σε συνεργασία με το ΙΝΕΠ, με το οποίο ήδη συνεργαζόμαστε σε Περιφερειακό επίπεδο άριστα.
ε) Διασφάλισης των δαπανών μετακίνησης τόσο για τις συναντήσεις μας με τους εκπαιδευτικούς όσο και για τα σεμινάριά μας, και ανανέωση ή επικαιροποίηση του πίνακα των ΥΠΟΚΑ.
Αξίζει να γνωρίζετε επίσης, ότι από τη μεριά μας δρομολογήσαμε τον προγραμματισμό δραστηριοτήτων της Ένωσής μας που έχουν σχέση:
- α) με τη συνέχιση των σεμιναρίων αυτο-επιμόρφωσης και σε άλλες πόλεις, μετά την επιτυχή υλοποίηση του αντίστοιχου επιμορφωτικού σεμιναρίου στην Αθήνα, στις 21-22 Μαρτίου 2009. Συγκεκριμένα, με πρωτοβουλία της Προέδρου μας ευοδώθηκε σχετική πρόταση συνεργασίας του Δ.Σ. της ΠΕΕΠΟΘΕ με το Κ.Π.Ε. Βελβεντού Κοζάνης. Η πρόταση συνεργασίας εγκρίθηκε από τον πρόεδρο και την παιδαγωγική ομάδα του Κ.Π.Ε. Βελβεντού και στο πλαίσιο του προγραμματισμού των δράσεων των Κ.Π.Ε. για το 2009-10 προωθήθηκε στο ΥΠΕΠΘ μαζί με όλες τις άλλες προτάσεις, για την τελική έγκριση. Η πρόταση αφορά στη λειτουργία ολιγοήμερου επιμορφωτικού θερινού σχολείου τον Ιούνιο του 2010 στις εγκαταστάσεις τους, στο πανέμορφο Βελβεντό Κοζάνης, με θέμα: Φύση & Τέχνη.
- β) με συνδιοργανώσεις μαθητικών πολιτιστικών εκδηλώσεων, ημερίδων, φεστιβάλ, αφιερωμάτων, θεματικών δικτύων κ.ά. Για τη φετινή χρονιά η πρώτη μας δράση ήταν η συνδιοργάνωση με τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Δυτικής Θεσσαλονίκης και Σερρών της διημερίδας «Με μια κάμερα στο χέρι» με θέμα τον κινηματογράφο στην εκπαίδευση. Η διημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των Δημητρίων, στις 21 και 22 Οκτωβρίου 2009, με μεγάλη επιτυχία.
- γ) με την προοπτική διοργάνωσης Διημερίδας ή Συνεδρίου με θέμα την καλλιέργεια και την προώθηση του Διαπολιτισμικού Διαλόγου.
- δ) με την αναζήτηση πόρων
- ε) με την προώθηση της ιδέας δημιουργίας Μεγάλων Σχολικών Πολιτιστικών Κέντρων, ανά Διεύθυνση Δ.Ε. και Π.Ε., με χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά ή άλλα Προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, του ΥΠΠΟ και Δωρεές. Θέλουμε σύγχρονες υποδομές, κατάλληλους χώρους έκφρασης, κυψέλες δημιουργικών διαλόγων, συνύπαρξης και συνδημιουργίας, που θα υπηρετούν στην πράξη το όραμα του ανοίγματος των σχολείων στην πολυπολιτισμική μας κοινωνία, που θα λειτουργούν και τα Σαββατοκύριακα και στη διάρκεια των διακοπών. Θέλουμε καινοτόμα αναλυτικά προγράμματα, επιμορφωμένους και καλλιεργημένους εκπαιδευτικούς.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητούμε να μελετήσετε τους προβληματισμούς και τα αιτήματά μας τόσο για την αξιολόγηση και μετατροπή του πλαισίου των ΠΜΚΑ όσο και για τα ζητήματα της ανάπτυξης της Αισθητικής Παιδείας γενικότερα, της αναβάθμισης των ΥΠΟΚΑ και της στήριξης των πολιτιστικών διεργασιών στη βάση, στα Σχολεία Π.Ε. & Δ.Ε. στη διάρκεια όλης της Σχολικής Χρονιάς και να δρομολογήσετε τη διοργάνωση διαβουλεύσεων με προσεκτική και πολύπλευρη συμμετοχή πολλών παραγόντων της εκπαιδευτικής κοινότητας και σαφές χρονοδιάγραμμα.
Κυρία Υπουργέ, καταθέτουμε σε εσάς τις προτάσεις μας ελπίζοντας να δείξετε τη δέουσα ευαισθησία και αποφασιστικότητα ώστε να δοθεί λύση στα προβλήματα που αναφέραμε, τα οποία χρονίζουν και είναι σοβαρά.
Η Ένωσή μας είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ανταλλαγή απόψεων και συνεργασία για όλα τα παραπάνω θέματα και θα εκτιμούσε ιδιαίτερα μια συνάντηση μαζί σας, για να τα συζητήσουμε από κοντά.
Με εκτίμηση
για το Δ.Σ.
η Πρόεδρος
Χάρη Αλεξάκη
η Γραμματέας
Ελένη Συνεσίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου